Minggu, 19 Februari 2012

Renungan dan kajian kaum beriman (Muslimin)


 Renungan dan kajian kaum beriman (Muslimin)
1 .Wahai orang-orang  yang beriman, sukakah kamu aku tunjukan suatu perniagaan   yang dapat menyelelamatkan kamu dari azab yang pedih? ( Ash Shaff : 10 )
2 .Yaitu kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta  dan jiwamu, itulah yang lebih baik bagi kamu jika mengetahuinya. ( Ash Shaff :11 )
3 . Perumpamaan ( nafkah yang dikeluarkan oleh ) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah  adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh butur, pada tiap-tiap butir : seratus biji, Allah melipat gandakan ( ganjaran ) bagi siapa yang dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas ( kurnia-Nya ) lagi Maha Mengetahui.( Al-Baqarah : 261 )
4 .Ambillah zakat dari sebagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan  mensucikan mereka, dan mendo’alah untuk mereka. Sesungguhnya do’a kamu itu ( menjadi ) ketentraman jiwa bagi mereka. dan Allah mendengar lagi Maha Mengetahui.( At-Taubah : 103 ) 
5 . Dan tetapkanlah untuk kami kebajikan di dunia ini dan di akhirat : sesungguhnya kami kembali( bertaubat ) kepada Engkau. Allah berfirman : “siksa-Ku akan kutimpakan kepada siapa yang aku kehendaki dan rahmat-Ku meliputi segala sesuatu. Maka akan aku tetapkan rahmat-Ku untuk orang-orang yang bertaqwa, yang menunaikan zakat dan orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat kami.” 


Tidak ada komentar:

Posting Komentar