Minggu, 19 Januari 2014

Di subuh sendu..

Ku hayati setiap bait bait ayat.. buatku semakin kerdil di hadapanMu ya Rabb..baru menghayati bacaan Iftitah belum lagi surah & do’a yang lain dah  terasa diri ni  mahu rebah,menggeletar,derai tangis xmampu ku henti..ya Rabbi ya Rabbi ya Rabbi..ku memanggilMu
‘Bismillahirahmani rahim’
Dengan menyebut nama Allah yang Maha pengasih lagi Maha Penyayang
‘Allahu akbar kabiran’
Allah Maha besar, sebesar besarnya
‘walhamdulillahi kasyiran,wasub’hanallahi bukratan waasila’
Dan dengan puji-pujian bagi Allah sebanyak – banyaknya,dan maha Suci Allah siang dan malam.
‘wajjaahtu wajhia llillazi fatara samaawati wal’arda hanifan musliman wama ana minal musyrikin’
Kuhadapkan wajahku, kepada yang menjadikan langit dan bumi  dan kuberserah kepada Allah juga aku bukanlah golongan orang-orang yang menyekutukan Allah.
‘inna sholati wanusuki wamahyaya wamamati lillahi Rabbil alamin’
Sesungguhnya sholatku,ibadatku,hidup dan matiku kuserahkan kepada Allah seru sekalian alam.
‘lasyarikalahu wabizalika umirtu wa ana minal muslimin’
Tidaklah sekali kali aku menyekutukaNya, dan demikianlah aku ditugaskan,maka aku adalah dari golongan  orang orang islam.
Ya! Engkau lah Maha Besar,tiada zat yang menandingi kekuasaanMu. Di setiap kesucian dan keindahan namaMu hanya Kau sahaja yang patut di puji dan disembah tiada yang lain ya Allah. KemurahanMu mencipta alam ini dan seisinya semata  memberi nikmat untuk kami.Maka patutkah saya tidak sujud dan bersyukur kepadaMu??saya hina dihadapanMu,saya malu..Rabb..zat yang maha Agung..Maha Mulia..  Sesungguhnya sholatku,ibadatku,hidup dan matiku kuserahkan kepada Allah  ya..saya milikMu,saya hakMu dariMu saya di datangkan dan padaMu saya di kembalikan. Kusujud hanya padaMu dan itu adalah perintahMu. . hanya keranaMu ya Allah..kumilikMu..
Allahu akbar
Allah Maha besar..
Sub’hana rabbial ‘adzimi wabihamdih..
Maha Suci Tuhanku yang Maha Agung dengan sifat sifat kepujianNya
Sami’allahu liman hamidah..
Allah mendengar akan orang orang yang memujinNya..
Rabbana lakal hamd..
Ya Tuahan kami!bagiMu segala puji.
Subhana rabbial a’laa wabihamdih..
Maha suci Tuhanku yang Maha Mulia dengan sifat kepujianNya..
Nampak??setiap pergerakan kita dalam sholat semua untuk memujiNya. Ya Allah..betapa selama ini saya Cuma ‘mengerjakan’ sholat . Betapa egonya saya tidak menghayati,memahami,merasai kehadiranMu..betapa pentingnya dunia buatku sehingga waktu mengabdi kepadaMu sering kutunda ,sering tidak kutepati , terabai,sering kupercepat dan sering lalai mengejar dunia sendiri. Astagfirullah minal khatayaa..
Ingin kutebar kesemua seluruh sekalian alam..adalah mentauhidkanMu lebih indah dari dunia dan seisinya..
Ampunkan hambaMu yang hina ini..berkati ibadahku,rahmati hidupku Rabb,cukupi ‘bekalanku’.semoga keikhlasanku terlakar..Alallah..Engkaulah penilai..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar